KTdni39

„Ciekawy pomysł”, „Można się dowiedzieć wielu interesujących rzeczy na temat szkoły”, „Jeśli ktoś nie jest zdecydowany, jaki kierunek kształcenia wybrać, to pomagają podjąć decyzję” – tak o DNIACH OTWARTYCH, które odbyły się 27 i 28 lutego w Zespole Szkół Nr 3 w Sanoku, wypowiadali się gimnazjaliści. Przedsięwzięcie to miało na celu zaprezentowanie szkoły w środowisku lokalnym: jej osiągnięć, bazy dydaktycznej, hali sportowej, miejsca kształcenia praktycznego RCRE w Sanoku (naszych byłych warsztatów), miejsc odbywania praktyk w lokalnych firmach, stażach Erasmus+, a przede wszystkim oferty edukacyjnej dla gimnazjalistów na nowy rok szkolny 2017/2018. Prezentacja rozpoczęła się od pokazów doświadczeń z fizyki i chemii.

Rolę gospodarzy  pełnili uczniowie klas maturalnych, którzy wraz z opiekunami prezentowali przybyłym informacje na temat wszystkich kierunków kształcenia. Na terenie  szkoły zostały przygotowane stanowiska, a na nich odpowiednie rekwizyty, materiały dydaktyczne, plansze, modele i prezentacje multimedialne. Okazję, aby zdobyć informacje na temat  funkcjonowania szkoły i przebiegu edukacji, mieli również rodzice, którzy mogli w godzinach popołudniowych  porozmawiać z nauczycielami oraz dyrekcją.

Uczniowie z klasy o profilu technik pojazdów samochodowych na pierwszym stanowisku prezentowali tablice z zasadami działania poszczególnych układów, komponentów i modelów elektronicznych, w które wyposażone są pojazdy samochodowe. Opowiadali, jak wyglądają nauka i zajęcia praktyczne. Prezentowany były stanowiska ćwiczeniowe służące do badania podzespołów pojazdów samochodowych.

Drugie stanowisko znajdowało się na zewnątrz szkoły i prezentowano na nim możliwości programu ESI TRONIC współpracującego ze skanerem diagnostycznym KTS. Budziło ono wielkie zainteresowanie młodzieży gimnazjalnej. Pokazano zawieszenie pneumatyczne, obniżające się i podnoszące w zależności od sterowania komponentem przez komputer diagnostyczny. Prezentowano także programy Integra 7, Workshopdata Vivid oraz oprogramowanie Audatex, za  pomocą którego można wykonać kosztorysowanie napraw samochodów.

Uczniowie uczący się w zawodzie technik mechanik na swoim stanowisku zaprezentowali sposoby programowania maszyn sterowanych numerycznie przy pomocy programu MTS. Opowiadali zaciekawionym gimnazjalistom o możliwości zdobycia umiejętności w ramach praktyk zawodowych w firmach na lokalnym rynku pracy, a także o możliwości wyjazdu na praktyki zagraniczne.Gimnazjaliści mogli także obejrzeć warsztaty szkolne, ich wyposażenie oraz zobaczyć, jak wygląda praca uczniów przy maszynach.

Przedstawiciele zawodu technik elektryk przedstawili niektóre z zadań stawianych przed elektrykiem w dzisiejszych czasach. Na tablicach ćwiczeniowych uczniowie zaprezentowali kilka projektów wykonywanych w ramach ćwiczeń  na  zajęciach, między innymi, instalacja schodowa natynkowa, obsługa silnika trójfazowego z wykorzystaniem falownika, przekaźnikowe sterowanie silnikami prądu stałego (ramię robota), sterowanie roletą garażową z wykorzystaniem przekaźnika programowalnego, bariery optyczne  i czytnika RFID. Przedstawiony został również projekt układu oświetlenia jednego z uczniów naszej szkoły. Gimnazjalistom udzielano także informacji na temat zawodu, a przede wszystkim  zadań z nim związanych. Pojawiło się wiele pytań o egzaminy zawodowe, zajęcia prowadzone w tym zawodzie, a także o możliwości zatrudnienia po ukończeniu szkoły. Nasi uczniowie chętnie odpowiadali na wszystkie pytania.

Uczniowie klas technik informatyk na swoim stoisku tłumaczyli zaciekawionym gimnazjalistom, na czym polegają egzaminy z poszczególnych kwalifikacji zawodu Technik Informatyk, jak np.: E.12. Montaż i eksploatacja komputerów osobistych oraz urządzeń peryferyjnych, E.13. Projektowanie lokalnych sieci komputerowych i administrowanie sieciami lub E.14. Tworzenie aplikacji internetowych i baz danych oraz administrowanie bazami. Zaprezentowano także praktyczne umiejętności administrowania systemem Linux i Windows. Pokazano programowanie i działanie programów utworzonych w językach Java i C++ między innymi tworzenie grafik z wykorzystaniem pętli oraz losowanie pytań quizowych z zastosowaniem funkcji. Można było porozmawiać również z przedstawicielami takich firm jak ASSeco czy ADR Polska o perspektywach zatrudnienia. Stoisko cieszyło się bardzo dużym zainteresowaniem, biorąc pod uwagę, że obecnie bardzo dużo jest ofert pracy dla programistów i projektantów aplikacji, administratorów sieci,  twórców aplikacji mobilnych i administratorów baz danych. Szczególnie podkreślany był fakt, że najlepsi uczniowie zdobywają kwalifikacje w irlandzkich firmach informatycznych uczestnicząc w projektach ERASMUS+, co daje im szanse zatrudnienia na tamtejszym rynku pracy.

Uczniowie z klasy o profilu technik mechatronik na swoim stanowisku informowali, jak wygląda nauka na tym kierunku w poszczególnych klasach. Tłumaczyli, czym jest mechatronika i jaką pracę można wykonywać po ukończeniu szkoły. Zaprezentowali gimnazjalistom drukarkę 3D oraz omówili zasady jej działania. Przedstawili również robota FESTO, który służy do symulacji pracy ciągu produkcyjnego. Aby zainteresować przybyłych, pokazali własnoręcznie wykonane przedmioty: kostkę, która wyświetla znaki z klawiatury w 3D, zegarek obrotowy ledowy, ramię robota działające jak ludzka ręka, jeżdżącego robota, który po wykryciu przeszkody zmienia kierunek jazdy.

 Dużym zainteresowaniem cieszyły się atrakcje przygotowane dla gimnazjalistów przez nauczycieli fizyki i chemii. Doświadczenia prezentowane przez nich miały na celu dowieść, że nauka nie zawsze musi być nudna. Pokazy odbywały się w trzech salach.

Na hali sportowej  prezentowane były głównie doświadczenia z ciekłym azotem, który w temperaturze -196 st. C jest cieczą. Substancja ta w kontakcie z różnymi przedmiotami zmienia ich właściwości. Zanurzano w niej kwiatki, baloniki oraz piłeczki kauczukowe. Bardzo dużym zainteresowaniem cieszyły się też „gotowane” w ciekłym azocie słodycze. Uczniowie wykonali dwa doświadczenia chemiczne: efektowną pastę dla słonia oraz spalanie nadmanganianu potasu za pomocą gliceryny. Ogromne poruszenie wśród widowni wywołały dymne kółka, za pomocą których nasi uczniowie strącali z głów gimnazjalistów plastikowe kubki. Eksperyment, w którym wytworzono chmurę w butelce, wzbudził lawinę braw. Na koniec tej części zostało wykonane bardzo spektakularne doświadczenie: „wybuch azotu”, który prawie zatrząsł murami naszej szkoły.

Następnie gimnazjaliści podzieleni na mniejsze grupy uczestniczyli w dalszej części pokazów. W sali 110 zostały zaprezentowane proste doświadczenia, które można wykonać, wykorzystując ogólnodostępne przedmioty. Większa część pokazów związana była z próbą „oszukania grawitacji”, np. lewitron magnetyczny, lewitron optyczny, ciecz nieniutonowska, lewitująca piłka i balony. Dużym zainteresowaniem cieszyła się wśród uczniów ciecz nieniutonowska. Gimnazjaliści dowiedzieli się, jak można wykonać ciekawe lampy plazmowe oraz zmieniającą kolory ciecz. Inne prezentowane w tej sali doświadczenia to podciśnienie, tornado oraz żyroskop.

Ze względu na specyfikę doświadczeń w części trzeciej gimnazjaliści  oglądali pokazy w zaciemnionej sali. Mogli zobaczyć działanie tuby Rubensa oraz fale stojące w rurze, lampę plazmową,  drabinę Jacoba. Są to w większości układy elektroniczne, które potrzebują do swojego działania bardzo wysokiego napięcia rzędu 10 000 V. Za pomocą dymu pokazano efektowne zjawiska związane z optyką geometryczną i falową. Ostatnim doświadczeniem był duszek w butelce.

Jak widać atrakcji było wiele. Gimnazjaliści na pewno długo nie zapomną tej przygody, a być może będą chcieli ją kontynuować w naszej szkole.

W imieniu organizatorów serdecznie dziękujemy nauczycielom i uczniom z poszczególnych klas za pracę i trud włożony w przygotowanie stanowisk. Dni otwarte pokazały, że nasza szkoła dla uczniów jest nie tylko placówką edukacyjną, ale miejscem, gdzie chętnie przebywają, znajdują oparcie i pomoc.

 

Zapraszamy do oglądania relacji filmowej film

 

 

Informujemy, że ta strona korzysta z plików cookies. Odwiedzając naszą stronę bez dokonania zmian ustawień swojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies w celu ułatwienia korzystania z serwisu.
OK